Miért éppen Valencia?
Ahogy a Sziget fesztivál szlogenje szól, kell egy hét együttlét...
Következő bejegyzés: http://lazulunk.blogspot.com/2018/07/granada-alhambra-1.html
Előző bejegyzés: http://lazulunk.blogspot.com/2018/06/torrevieja-iskolalatogatas.html
Következő bejegyzés: http://lazulunk.blogspot.com/2018/07/granada-alhambra-1.html
Előző bejegyzés: http://lazulunk.blogspot.com/2018/06/torrevieja-iskolalatogatas.html
Mi ezt 4 hónapra terveztük (április elejétől július végéig), ebből az első 1,5-2 hónap, amikor csak magunk voltunk Nellivel és Benivel, május utolsó harmadától kis túlzással folyamatosan jönnek a családtagok és barátok csatlakozni a lazulásunkhoz.
Reméljük ezek a hetek is hasonlóan jól sikerülnek mindannyiunk számára, mint az első szűkkörű 1,5 hónapunk. Visszatekintve az előző hetekre eddig szerintem egész jók vagyunk :-), reméljük a vendégeink is így érezték/érzik :)
Torrevieja környékén két repülőtér van, San Javier (35km-re) és Alicante (45 km-re).
San Javierbe főként a brit térségből érkeznek a járatok, elvétve egy-két járat Norvégiából, Hollandiából, Németországból. Főleg a fapadosok használják - Ryanair, EasyJet, Jet2.
Alicante egy lényegesen nagyobb repülőtér, spanyol belföldi járatok is használják, illetve a fapadosokon túl a nagy(obb) légitársaságok is itt vannak (BA, QA, AA).
Ez számunkra annyiból érdekes, hogy Budapestről indulva San Javierbe nincs közvetlen vagy fapados vagy olcsó járat, Alicantéba viszont közvetlenül repül a Wizzair. Hogy olcsó-e vagy drága az attól függ ki milyen áron talál repjegyet. : -) Májustól júliusig kb 15e-80e Ft között mozognak a jegyek (/fő/irány).
Amikor a májusi, júniusi utakat terveztük a családtagjaink számára még márciusban, áprilisban, akkor inkább 30e Ft fölöttiek voltak az árak, ezért körbenéztünk milyen más lehetőségünk van.
Budapest - Barcelona/Madrid - napi közvetlen járat Budapestről mindkét városba onnét pedig vagy gyorsvasúttal vagy belföldi repülőjárattal lehet jönni Alicantéba. Ha nem csak a Costa Blanca a cél, akkor érdemes lehet egy-két-három napot Barcelonában/Madridban tölteni. Összekombinálva a repjegyeket akár a Budapest - Alicante közvetlen járatnál is olcsóbban ki lehet hozni az utazást. A Barcelona/Madrid szállásköltség persze hozzáadódik, de élményben is többet ad.
Másik lehetőség Budapest - Valencia. Valencia Torreviejától 220km-re van (kocsival 2-2,5 óra), közvetlen járatot üzemeltet a Ryanair Budapestről. Messze van tőlünk, viszont a jegy lényegesen olcsóbb volt, mint a Wizz árai és ha azt is nézzük, hogy mivel menetrend szerint reggel 10-kor száll le a gép így Valenciában is szétnézhetünk 1 napra, akkor már megérheti a macerát.
Másik lehetőség Budapest - Valencia. Valencia Torreviejától 220km-re van (kocsival 2-2,5 óra), közvetlen járatot üzemeltet a Ryanair Budapestről. Messze van tőlünk, viszont a jegy lényegesen olcsóbb volt, mint a Wizz árai és ha azt is nézzük, hogy mivel menetrend szerint reggel 10-kor száll le a gép így Valenciában is szétnézhetünk 1 napra, akkor már megérheti a macerát.
Így esett, hogy egy hűvös hajnalon (reggel 8-kor) elindultunk Valenciába...
A lehetséges programok után nézelődve a bőség zavarával küzdöttünk.
Valencia egy ~800e fős mediterrán nagyváros a spanyol tengerparton, némi történelmi múlttal (idén éppen 2156 éve alapították... (kre 138-ban)) - nem nehéz itt összeollózni egy félnapos, egynapos programtervet.
1) Családtagok köszöntése és felvétele a reptéren
2) Gulliver park Nellinek és Beninek
3) Óvárosi séta
1) A reptér nem tűnik nagyobbnak, mint az alicantei repülőtér. A járatok menetrend szerint érkeztek, gyorsan megtaláltuk egymást. Városnézés szempontjából előny lehet, hogy Valencia 9 metróvonala közül kettőnek is pont a reptéren van a végállomása.
A Gulliver park egy csúszdapark gyerekeknek egy kiszáradt folyómederben.
Az óriás lekötözve hever a földön, akire a gyerekek felmászhatnak és különböző helyeken lecsúszdázhatnak róla. Az első csúszás persze félelmetes volt Nellinek és Beninek, utána azonban elengedték a kezünket és egyedül akartak mászkálni és csúszdázni. Ez Beninél még rendben is volt, Nellit azonban még nem engedtük egyedül csúszni bárhogy is szerette volna.
Érdekes élmény a Turia folyó kiszáradt folyómederben sétálni a még meglévő hidak alatt.
A kiszáradásnak mesterséges oka van. Valenciát hatalmas árvíz öntötte el 1957-ben, a város nagyjából 3/4-et részén két méter magasan állt a víz és a levonulásáig 60 halálos áldozatot követelt. A katasztrófát követően a városvezetés úgy döntött,hogy eltereli a folyót a város közepéből. Ambíciózus terv volt és 1969-re ki is alakították az új folyómedret a várostól nyugatra. A városvezetés a régi folyómedret egy városon belüli autópályának akarta kialakítani. A valenciai lakosoknak más elképzelésük volt, ők inkább vmi zöldövezet kialakítását képzelték el. "The bed of Turia is ours and we want green!" - "A folyómeder a miénk és mi zöldet akarunk!" (...szerencsére a városvezetés nem trollkodta meg a lakosság akaratát és nem egy zöldre festett betonteknőt adott át...) Némi huzavona után a városvezetés elfogadta a lakosság javaslatát és 1982-ben megbízta Ricardo Bofill városépítészt, hogy elkészítse a terveket. A ~8km hosszú folyómeder 18 részre lett felosztva és az utolsó rész kivételével mára már a lakosság kérésének megfelelően lett kialakítva.
a fenti hevenyészett fordítás a lenti cikk alapján készült:
http://www.metropolismag.com/cities/landscape/how-valencia-turned-crisis-river-into-park/
A városon belüli autópálya hiányát kreativitással pótolják, a többsávos (4-5-6) körforgalmakban a sávokat rugalmasan alakítják a sofőrök. Két kanyarodósávból - ha nem fér el egymás mellett 3-4-5-6 kocsi - akár négyet is csinálnak. Úgy tűnik figyelemmel vannak egymásra, mi is megúsztuk karcolások nélkül :-)
3) Óváros
Parkolóhely egy óvároshoz méltóan nem sok van. Nagyon megörültünk, amikor az egyik megmaradt városfal-torony mellett találtunk egy a kocsinál kb 25 cm-vel hosszabb parkolóhelyet. Némi előre-hátra centizgetés után sikerült beállni...
A koppanások kivételével hasonló stílusban, mint lent : -)
Az óvárosban rengeteg a látnivaló, szépen karbantartottak az épületek (ez eddig a legtöbb spanyol városra igaz volt, ahol most jártunk - meglepően kicsi a romos házak aránya), mi a lenti nevezetességeket jártuk végig.
Az óriás lekötözve hever a földön, akire a gyerekek felmászhatnak és különböző helyeken lecsúszdázhatnak róla. Az első csúszás persze félelmetes volt Nellinek és Beninek, utána azonban elengedték a kezünket és egyedül akartak mászkálni és csúszdázni. Ez Beninél még rendben is volt, Nellit azonban még nem engedtük egyedül csúszni bárhogy is szerette volna.
Valenciába nem vittem drónt - úgyhogy ez a fotó a google mapsról van
Érdekes élmény a Turia folyó kiszáradt folyómederben sétálni a még meglévő hidak alatt.
A kiszáradásnak mesterséges oka van. Valenciát hatalmas árvíz öntötte el 1957-ben, a város nagyjából 3/4-et részén két méter magasan állt a víz és a levonulásáig 60 halálos áldozatot követelt. A katasztrófát követően a városvezetés úgy döntött,hogy eltereli a folyót a város közepéből. Ambíciózus terv volt és 1969-re ki is alakították az új folyómedret a várostól nyugatra. A városvezetés a régi folyómedret egy városon belüli autópályának akarta kialakítani. A valenciai lakosoknak más elképzelésük volt, ők inkább vmi zöldövezet kialakítását képzelték el. "The bed of Turia is ours and we want green!" - "A folyómeder a miénk és mi zöldet akarunk!" (...szerencsére a városvezetés nem trollkodta meg a lakosság akaratát és nem egy zöldre festett betonteknőt adott át...) Némi huzavona után a városvezetés elfogadta a lakosság javaslatát és 1982-ben megbízta Ricardo Bofill városépítészt, hogy elkészítse a terveket. A ~8km hosszú folyómeder 18 részre lett felosztva és az utolsó rész kivételével mára már a lakosság kérésének megfelelően lett kialakítva.
a fenti hevenyészett fordítás a lenti cikk alapján készült:
http://www.metropolismag.com/cities/landscape/how-valencia-turned-crisis-river-into-park/
A városon belüli autópálya hiányát kreativitással pótolják, a többsávos (4-5-6) körforgalmakban a sávokat rugalmasan alakítják a sofőrök. Két kanyarodósávból - ha nem fér el egymás mellett 3-4-5-6 kocsi - akár négyet is csinálnak. Úgy tűnik figyelemmel vannak egymásra, mi is megúsztuk karcolások nélkül :-)
Ez nem parkoló, hanem a körforgalom... :)
3) Óváros
Parkolóhely egy óvároshoz méltóan nem sok van. Nagyon megörültünk, amikor az egyik megmaradt városfal-torony mellett találtunk egy a kocsinál kb 25 cm-vel hosszabb parkolóhelyet. Némi előre-hátra centizgetés után sikerült beállni...
A koppanások kivételével hasonló stílusban, mint lent : -)
Az óvárosban rengeteg a látnivaló, szépen karbantartottak az épületek (ez eddig a legtöbb spanyol városra igaz volt, ahol most jártunk - meglepően kicsi a romos házak aránya), mi a lenti nevezetességeket jártuk végig.
Valencia Cathedral, Plaça de l'Almoina, 46003 València, Valencia
Ebben a templomban (is) őrzik a Szent Grált! A legenda szerint a Szent Grál a kehely, amiből Jézus ivott az utolsó vacsorán illetve ebbe a kehelybe fogták fel Jézus sebeiből kifakadó vérét a keresztrefeszítése után. Érthető, hogy igen fontos ereklyéről van szó, nem véletlen tehát, hogy több más városban több más templom is az adott templomokban lévő más kupákat mutatja be Szent Grálként. A legenda és a mítosz velejárója, hogy ma már nem bizonyítható pontosan, hogy kinek a verziója igaz, ezért - ha Valenciában járunk - tiszteljük meg a valenciaiakat, hogy elfogadjuk, hogy ők őrzik a Szent Grált!
A saját szemünkkel sajnos nem láttuk, mivel amikor először voltunk Valenciában, akkor hatalmas sor állt a bejáratnál, másodszor pedig a katedrális minden ajtaja zárva volt.
Plaza de la Reina / Plaza de la Virgen
A katedrális mellett található Valencia - állítólag - egyik legszebb tere a Plaza de la Reina / Plaza de la Virgen. (A google mapsen mindkét néven megtalálható ez a tér, tisztázandó pontként adjuk hozzá a Szent Grál legendájához :)) Hogy van-e szebb Valenciában, azt döntse el az aki látta az összeset, de hogy ez a tér képeslapra kívánkozik ahhoz nem fér kétség. : -)
Plaça Redona
Kör alakú tér, a közepén egy szökőkúttal. Ha nem tudjuk pontosan, hogy hol van, akkor könnyen el lehet sétálni mellette, mert csak 3 irányból van bejárat kis árkádokon át.
Ismét a google maps mutatja a fenti látképet
Plaza Lope de Vega
A megfelelő árkádon kijutva a Plaça Redona-ból máris a Plaza Lope de Vegan találjuk magunkat, ami nem csak arról nevezetes, hogy a Santa Caterina templom bejárata innét nyílik, hanem arról is, hogy itt található a legkeskenyebb ház Európában.
Bármennyire is objektívnek tűnik a szélesség mérése, más házak is versenyben vannak a címért Európában (pl. Pozsony, Varsó)
https://www.tripadvisor.com/Attraction_Review-g274924-d8560693-Reviews-The_Narrowest_House_in_Europe-Bratislava_Bratislava_Region.html
https://www.dezeen.com/2012/10/31/worlds-narrowest-house-by-jakub-szczesny/
Hollandia legkeskenyebb háza Amsterdamban már látványosan kiesik a maga 202 centijével...
https://www.holland.com/global/tourism/destinations/amsterdam/the-narrowest-house-in-amsterdam.htm
A nem egyértelműséget az adja, hogy nem mindegy, hogy a legkisebb/legnagyobb vagy átlagos szélességről beszélünk. Bár igazából mindegy, sehol nem lennénk a költöztetők kedvencei, ha a franciaágyunkat akarnánk felvitetni...
nem, az nem a lift...
ide könnyű faltól-falig TV-t venni :)
Selyembörze/Tőzsdepalota
UNESCO világörökségi helyszín, ezért, ha már arra jártunk nem hagyhattuk ki. A XV. században épült, ami Valencia fénykora volt. A leíráshoz képest talán túl nagyok voltak az elvárásaink, nekünk egy kicsit csalódás volt. Egy impozáns méretű nagyterem (ahol Nelli és Beni kedvére kifutkározhatta magát) és az emeleten egy másik terem, aminek díszes, aranyozott gerendái vannak... ...és nagyjából ennyi :(
Torres de Serranos és Torres de Quart
2 egymáshoz megtévesztésig hasonlító torony, a régi városfal máig megmaradt belépési pontjai. A korábbi városfal döntő részét 1865-ben lebontották, már csak néhány kisebb részlete látható itt-ott.
2 EUR a belépő, vasárnaponként azonban ingyenes. Lentről nézve nem túl magas (mondjuk 4-6 emeletes házak között egy 10 emeletes ház sem túl magas), azonban a tetejéről gyönyörű a kilátás a városra. Szimpatikus ez a gótikus stílus, nincs túlbonyolítva. Nagy terek, minimális díszítés. A lépcsőzéssel együtt kb 30 perces program.
2 egymáshoz megtévesztésig hasonlító torony, a régi városfal máig megmaradt belépési pontjai. A korábbi városfal döntő részét 1865-ben lebontották, már csak néhány kisebb részlete látható itt-ott.
2 EUR a belépő, vasárnaponként azonban ingyenes. Lentről nézve nem túl magas (mondjuk 4-6 emeletes házak között egy 10 emeletes ház sem túl magas), azonban a tetejéről gyönyörű a kilátás a városra. Szimpatikus ez a gótikus stílus, nincs túlbonyolítva. Nagy terek, minimális díszítés. A lépcsőzéssel együtt kb 30 perces program.
Az óvárosban sétálni tényleg élvezetes, az épületek többsége szép -és jól karbantartott. Órákat el lehet ténferegni a hangulatos utcákon.
már-már benidormi tömeg
Olaszok itt is...
Nelli és a testőre :)
hosszanfriss hóember
Kalapkirálynők - később már Nelli is mosolygott
Az ebédre előre készültünk.
Előző este kinéztünk egy gyerekbarát, spanyol helyet, talán még az olasz konyha is fel volt tüntetve. Érdekes helyen van... ...mint Budapesten vmi lakótelepen a 10 emeletes házak aljában, csak itt inkább 15 emelet magasak voltak a házak. Kiülős, árnyas hely, kifejezetten jól esett a hőségben. A tulaj egyből kérdezte, hogy magyarok vagyunk-e. Kiderült, hogy korábban volt magyar barátnője, így ismert pár magyar szót. Mondtuk, hogy a gyerekek nem nagy tapas rajongók, így nekik összedobtak egy pizzát, amit 5 perccel később ki is hoztak, hogy mi nyugodtan tudjunk válogatni. Szuper ebédünk volt mindkét alkalommal, kedves kiszolgálás, fizetésnél pedig közölték velünk, hogy a pizza az ő ajándékuk volt a gyerekeknek. Ár/érték/kedvesség arányban biztos, hogy a legjobbak között vannak.
A fentieken túl még bőven van program Valenciában. Mi a 2 x 3/4 nap alatt az óváros kis részét jártuk be.
KÖSZI! Nagyon érdekes a beszámolótok :) Látom van miből meríteni.. Puszi, ölelés, kézrázás.. kinek mi jár :)
VálaszTörlés